.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
غیبت رسانه های بومی و جولان ماهواره

شمال نیوز: عدم وجود سیستم دیجیتال تلویزیونی در سوادکوه موجب شد که این شهرستان از دریافت 20 شبکه ملی و برخی شبکه‌ها محروم باشد و برخی‌ها برای دریافت کانال‌های ملی به نصب ماهواره اقدام می‌کنند.

 به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس، تلویزیون رسانه‌ای 90 ساله است که جایگاه ویژه‌ای را در جوامع به دست آورده است و امروزه به عنوان کالایی که خدمات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آن بر کسی پوشیده نیست در زندگی مردم حضور پررنگی دارد.

استفاده از قدرت رسانه‌ای تلویزیون موجب افزایش اتحاد اجتماعی، معرفی و تبلیغ فرهنگی و مبارزه با مظاهر تهاجم فرهنگی، فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن ارزش‌ها، ایجاد موج‌های سیاسی و اجتماعی، القای دیدگاه‌ها و نظرات خاص، انحراف یا درست‌نمایی مسیرهای مختلف در جامعه می‌شود و این موارد، برخی از کارکردهای تلویزیون است.

تلویزیون در ایران 55 ساله و در مازندران 42 ساله است

از ساعت 5 بعدازظهر جمعه 11 مهرماه سال 1337 حدود 55 سال می‌گذرد که عمر پخش برنامه‌های تلویزیونی در ایران را نشان می‌دهد.

صدای مازندران از 17 تیر 1349 و سیمای استان مازندران نیز از سال 1350 فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر به صورت 24 ساعته در حال پخش برنامه‌های مختلف است و در سطح کشور هم صدا و سیمای تبرستان هر ساله موفق به کسب عناوین مختلف می‌شود.

سوادکوه محروم از دریافت 20 شبکه ملی

شهرستان سوادکوه به دلیل شرایط جغرافیایی خود در دریافت شبکه‌های مختلف با مشکلاتی روبه‌رو است و عدم وجود سیستم دیجیتال در این شهرستان امکان دریافت حدود 20 شبکه را در این شهر سلب کرده است و دارای اختلالات مختلف در دریافت شبکه‌های اصلی یک تا پنج روبه‌رو است تا جایی که برخی از سوادکوهی‌ها تنها به دلیل دریافت شبکه‌های ملی به خرید ماهواره روی آورده‌اند و یا برای دیدن یک مسابقه ورزشی از روستا به شهر و یا بعضا از سوادکوه به شهرستان‌های همجوار می‌روند.

استفاده از «ست تاپ باکس» یا مبدل،(دستگاهی است که سیگنال ارسال شده از سیستم دیجیتال را به فرمت قابل نمایش روی تلویزیون تبدیل می‌کند و بر خلاف سیستم آنالوگ که بدون نیاز به دستگاه مبدل، می‌توان شبکه‌ها را مشاهده کرد، در سیستم دیجیتال وجود چنین مبدلی، ضروری است) که برای دریافت حدود 20 شبکه ملی (مانند شبکه‌های تماشا، آی فیلم، ورزش، سلامت، قرآن، مستند، نمایش، شما، پویا و...) نیز مانند شهرستان‌های دیگر در سوادکوه وجود ندارد.

مقایسه سیستم‌های دیجیتال و آنالوگ تلویزیون

وضوح تصویر از نظر جزئیات تصویر و تمایز خطوط، مهمترین مشکل تلویزیون آنالوگ است که با عدد پیکسل که مشخص کننده تعداد اجزای ریز تصویر است نمایانده می‌شود و هر چه عدد پیکسل بالاتر باشد، جزئیات و وضوح و زنده بودن تصویر بالاتر است.

تداخل صداهای مختلف و سایه در تصویر از مشکلات دیگر تلویزیون‌های آنالوگ است که به صورت ذاتی در سیستم آنالوگ وجود دارد و هیچگاه به طور کامل حل نمی‌شود و شدت و ضعف آن بستگی به فاصله فرستنده از گیرنده و موانع مسیر و عوامل محیطی دارد.

تلویزیون‌های آنالوگ، روشنایی تصویر و میزان صدا را به ولتاژ تبدیل و سپس ارسال می‌کنند ولی در روش دیجیتال، سیگنال‌های تصویر، صدا و داده‌ها از آنالوگ به سیگنال دیجیتال که از صفر و یک تشکیل شده است، ارسال می‌شود.

سیستم دیجیتال علاوه بر کیفیت بالای تصویر دارای مزایای دیگری شامل استفاده و کارایی بهتر از طیف فرکانسی است و کیفیت بالاتر صدا، دریافت تصویر بدون برفک و سایه نیز از مزایای دیگر آن است.

در تلویزیون دیجیتال اگر امکان دریافت تصویر امکان‌پذیر باشد، تصویر دریافت شده مشابه تصویر ارسال شده است.

تعهد ایران برای ارسال امواج دیجیتالی تا سال 2015

اواسط دهه 70، حضور رو به رشد ماهواره‌ها در زندگی مردم ایران بود و این رویداد در زمانی آغاز شد که رسانه ملی تنها دو شبکه نیمه ‌وقت تلویزیونی که فاقد استانداردهای جهانی بود، به صورت زمینی می‌شد و رادیو نیز یک شبکه تمام وقت و یک شبکه نیمه وقت داشت و این وضعیت همزمان با آن بود که  نظام سلطه با پی بردن به اهمیت سیاسی و فرهنگی رسانه‌های جمعی و تاثیر آن بر افکار عمومی با تعریف شکل جدیدی از دیپلماسی تحت عنوان "دیپلماسی عمومی" سعی در استفاده بهینه از این ابزار در پیشبرد منافع خود داشت.

با تغییر رئیس سازمان صدا و سیما در سال 73 با تاکید مسئولان بر ممنوعیت استفاده از ماهواره در داخل، رسانه ملی با رشدی فزاینده به سمت افتتاح شبکه‌های جدید تلویزیونی و رادیویی حرکت کرد.

براساس تعهد ایران در اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) تمامی فرستنده‌های تلویزیونی باید تا سال 2015 امواج خود را به شکل دیجیتال ارسال کنند که برای انجام این تکلیف و تطبیق گیرنده‌های تلویزیونی کشورمان با این سیگنال‌ها، مبدل‌های امواج دیجیتال به آنالوگ تحت پروتکل DVB-T وارد بازار می‌‌شود و بر این اساس استاندارد ملی مبدل گیرنده‌های دیجیتال تلویزیونی در سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به تصویب رسید.

به گفته کارشناسان، با همه گیر شدن سیستم دیجیتالی صدا و سیما شاهد کاهش شدید استقبال از ماهواره، افزودن همه شبکه های ماهواره ای سالم به شبکه های تلویزیونی دیجیتال و افزایش شبکه های تلویزیونی کشور را شاهد خواهیم بود.

امکان راه‌اندازی فرستنده‌های دیجیتال در سوادکوه وجود دارد

مدیرکل صدا و سیمای مرکز مازندران سال گذشته در نشست مشترک با فرماندار و نماینده سوادکوه در مجلس شورای اسلامی از تقویت گیرنده‌های صدا و سیما در سوادکوه خبر داد و گفت: از 250 ایستگاه فرستنده رادیویی و تلویزیونی استان،50 ایستگاه آن در سوادکوه وجود دارد.

بهرام حمیدی که در دوره هفتم انتخابات مجلس شورای اسلامی، کاندیدای حوزه انتخابیه سوادکوه برای مجلس شورای اسلامی بوده است با اشاره به اینکه در صورت اختصاص بودجه لازم امکان تقویت پوشش شبکه‌ها و راه‌اندازی فرستنده‌های دیجیتال در سوادکوه وجود دارد، گفت: همراهی و همکاری همگانی موجب تسهیل در دستیابی به این هدف را فراهم می‌آورد.

 

15 میلیارد ریال برای حل مشکلات صدا و سیما در سوادکوه نیاز است

نماینده سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائمشهر، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم پوشش کامل شبکه‌های تلویزیونی در شهرستان سوادکوه بر پیگیری این خواسته تاکید کرد.

سید هادی حسینی با اشاره به رایزنی‌های مختلف با مسئولان صدا و سیما گفت: 15 میلیارد ریال برای حل مشکلات صدا و سیما در سوادکوه نیاز است.

حسینی از رایزنی خود با مدیران مخابرات و صدا و سیمای مازندران برای حل مشکلات سوادکوه خبر داد و گفت: ساکنان بسیاری از شهرها و روستاهای سوادکوه شاهد ارتباط ضعیف تلفن‌های همراه و شبکه‌های تلویزیونی با پوشش نامناسب هستند.

این نماینده مجلس با انتقاد از اختلال گیرنده‌های تلویزیونی در سوادکوه، گفت: با بارندگی و بارش برف و یا ورزش بادهای تند شاهد اختلال در شبکه‌های تلویزیونی شهرستان سوادکوه هستیم که این وضعیت باید تغییر کند.

وی افزود: شبکه‌های خبر و شبکه استانی تبرستان در بسیاری از نقاط شهرستان سوادکوه دریافت نمی‌شود.

تجهیزات فنی صدا و سیما پاسخگوی نیازهای مردم سوادکوه نیست

معاون فرماندار سوادکوه با تاکید بر لزوم مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن، گفت: رسانه‌های مختلف جهانی از مسیر ماهواره و رسانه به مبارزه با ارزش‌ها و اصول جامعه برخاسته است.

لهراسب رحمتی با انتقاد از اینکه شبکه‌های یک تا پنج در همه سوادکوه پوشش داده نمی‌شود، گفت: دکل‌های صدا و سیمای مستقر در سوادکوه به دلیل شرایط فنی و تجهیزاتی جوابگوی نیاز مردم شهرستان نیست.

وی خواستار زمینه سازی لازم برای نصب فرستنده‌های دیجیتالی برای استفاده مردم سوادکوه از شبکه‌های مختلف صدا و سیما شد.

فواید دیجیتالی شدن تلویزیون در سوادکوه

علاوه بر وضوح صدا و تصویر و جلوگیری از گسترش استفاده ماهواره در شهرستان که پیامدهای نامناسب فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را برای ما به دنبال دارد، پخش مستقیم برنامه‌های و همایش‌های مختلف را نیز می‌توان در این قالب مشاهده کرد.

حضور باشگاه صدرا زیراب در مسابقات لیگ برتر کشور مثال مناسبی برای استفاده از سیستم دیجیتالی برای استفاده از موقعیت‌های مختلف برای شناساندن شهرستان و به دنبال آن، آشنایی سرمایه‌گذاران در زمینه‌های مختلف از توانمندی‌های سوادکوه است.

استفاده بهینه از توان توریستی سوادکوه از 700 اثر طبیعی، تاریخی و مذهبی این شهرستان با استفاده از توان بخش خصوصی از دیگر فواید نمایاندن سوادکوه به دیگران است. /ف250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 4 ارديبهشت 1392
تا گوساله گاو شود دل صاحب آب شود.
نا شناس 5 ارديبهشت 1392
بهترين راه استفاده از انتن ماهواره شبكه هاي استاني اينتلست است كه همه استانها ي ايران قابل مشاهده است

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.155 seconds.